ERFGOED BINNEN HANDBEREIK - Doelstellingen

De opdracht die “Erfgoed binnen handbereik” als taak ziet is de geschiedenis in het algemeen levend te houden en te plaatsen in deze tijd. We willen de kinderen laten zien dat de geschiedenis zich herhaald en dat wij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de geschiedenis van morgen.
Dit doen we samen met u door de kinderen mee te nemen op een reis door de tijd in hun eigen lokaal. Met de introductie die we geven proberen we het verleden en het heden te koppelen.
De kinderen gaan op de dag dat wij komen, aan de slag met het indelen van een tentoonstelling over de Tweede Wereldoorlog. Ze mogen al het authentieke materiaal zelf vasthouden, bekijken, bespreken en beschrijven en het daarna een plek geven in de vitrines. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het resultaat en hebben letterlijk het erfgoed binnen handbereik.

De kinderen in uw klas worden geconfronteerd met die journaalbeelden. Ze komen naar school met verhalen en willen die kwijt. Het is zelfs waarschijnlijk dat vluchtelingen in de wijk komen wonen en dat hun kinderen worden opgenomen binnen de school. Zo komt het voor de kinderen behoorlijk dichtbij en zijn ze rechtstreeks betrokken bij de geschiedenis van de dag. Om met deze beelden om te kunnen gaan hebben ze iemand nodig die daar richting aan geeft. Als leerkracht bent u één van de personen die de richting kan (bij)sturen. U kunt met de kinderen praten over de geschiedenis van vanmorgen, gisteren, een jaar geleden of van vele jaren terug.
Door het verleden voor de kinderen inzichtelijk te maken zullen zij meer begrip hebben voor de  geschiedenis van de toekomst.